1. Pracovní portály

Velké portály jako jobs.cz nebo prace.cz představují obrovské databáze různých nabídek z celé republiky. Nevýhodou je, že hlavně malé a střední podniky nemají finance na to zde inzerovat. Dívejte se proto i po malých neplacených portálech či webech zaměřených na obor vašeho zájmu.

 

2. Webové stránky firem

Zajímá vás konkrétní společnost? Podívejte se na její web do sekce Kariéra, Volná místa a podobně. Kromě toho, že tam daná firma může mít vypsáno více volných míst než na pracovním portálu, se dozvíte více informací o firmě samotné a o její firemní kultuře, což se vám bude hodit zejména na pohovoru. Velké firmy na webu mají rovněž dost obsáhlé informace o trainee programech pro absolventy.

 

3. Nástěnky

Ať už ty fyzické na fakultách, katedrách a ústavech, tak také virtuální vývěsky v informačních systémech. Studenti Masarykovy univerzity nechť vyzkoušejí Tržiště práce v ISu. A když už jsme u těch vyvěšených papírů - dívejte se i po výlohách konkrétních obchodů či poboček, zda někoho nehledají.

 

4. Úřad práce

Neohrnujte nos a když už se půjdete na úřad přihlásit jako nezaměstnaný absolvent kvůli zdravotnímu a sociálnímu pojištění, podívejte se i po tamějších nabídkách práce. Pro vysokoškoláky se toho sice zpravidla nenajde moc, v kurzu jsou především obchoďáci, řidiči nebo číšníci, ale dělat servírku v kavárně je přece lepší, než být doma na podpoře. A mezitím můžete hledat vysněný džob, aniž byste viseli na krku rodičům.

 

5. Praxe a stáže v rámci studia

Některé obory mají výhodu povinných stáží, u některých to není zase tak typické, ale když budete dostatečně dlouho googlit, určitě se najde nějaký typ stáže pro každého, ať už v Česku nebo v zahraničí. Berte i neplacenou stáž, během studia si ji můžete dovolit snáze než po jeho ukončení. Když se ukážete jako schopný pracant, najde se pro vás po skončení praxe stálý úvazek.

 

6. Spolupráce s externími vyučujícími

Předměty vyučované externisty jsou zpravidla hodně prakticky zaměřené a představují tak příjemnou změnu oproti akademickým teoriím. Kromě toho můžete díky aktivitě při hodinách nebo dobré závěrečné práci zaujmout vyučujícího a dosáhnout toho, že s vámi bude chtít spolupracovat nebo vás někomu doporučí.

 

7. Sociální sítě

Mít profil na LinkedIn je už téměř profesní standard. Čím více pracovních zkušeností uvedete a čím lepší klíčová slova budete v popisu pozic mít, tím spíš vás najde a sám osloví nějaký headhunter. Nezavrhujte ani Facebook či Twitter. Lajkněte nebo sledujte firmy, které vás zajímají, často totiž uveřejňují nabídky práce právě na sociálních sítích. Případně sledujte stránky typu Najdi job s humanitním diplomem a přidejte se do některé ze skupin Jdi pracovat v humanitních/přírodovědeckých/IT/apod. oborech.

 

8. Známí

Momentálně čím dál častější způsob hledání práce i nových zaměstnanců. Spousta firem nabízí svým stávajícím zaměstnancům, že když doporučí na volnou pozici někoho známého a on se osvědčí, dostanou jako bonus určité procento z jeho platu. Mějte širokou síť svých známých a ptejte se, zda nevědí o nějaké práci, na kterou byste se hodili.

 

9. Startupy

Máte nápad? Rozjeďte startup. Nemáte nápad? Přijdejte se k někomu, kdo ho má. Spoustu nabídek na volná místa najdete na StartupJobs.cz. Nejžádanější jsou sice php programátoři, ale uplatní se i markeťáci nebo administrativní pracovníci.

 

10. Aktivitě se meze nekladou

I když firma oficiálně nikoho nehledá, stejně můžete personalistovi nebo rovnou řediteli poslat životopis, že u nich chcete pracovat. Spousta míst se obsazuje formou interních výběrových řízení a nejsou nijak inzerována. Případně do firmy zajděte osobně a řekněte, že pro ně chcete na zkoušku tři měsíce pracovat zadarmo a když budou s vaší prací spokojeni, ať si vás nechají.

 

Markéta Bartoníčková