První:

Zamyslete se nad svou dosavadní praxí, brigádami, pracovními zkušenostmi a rozhodněte, které jsou relevantní a které uvedete do životopisu. Pokud zatím nemáte pracovní zkušenosti relevantní pro danou pozici, uveďte alespoň ty nesouvisejí, aby firma viděla, že máte pracovní návyky.

 

Druhý:

Vytvořte si strukturu životopisu, co všechno do něj chcete psát: osobní údaje, vzdělání, praxe a pracovní zkušenosti, kariérní profil, zájmy, další dovednosti a jiné informace podstatné pro pozici.

 

Třetí:

Uvažujte nad tím, co všechno chcete o své osobě firmě sdělit v osobních údajích. Kromě jména, kontaktů a adresy jsou to vaše osobní informace, které by vás mohly diskriminovat.

 

Čtvrtý:

Vyplňte strukturovaně jednotlivé sekce. Vždy uvádějte tvrdá data (kdy, kde, co, jak dlouho) a tochronologicky od nynější doby až po první pozici či brigádu, která je relevantní. Stejné by to mělo být u vzdělání, kurzů a dalších datovaných informací.

 

Pátý:

Čím konkrétnější budete, tím bude váš životopis věrohodnější. Detaily a fakta o jednotlivých pozicích či kurzech ukazují, že víte, o čem v životopise píšete, a že jste připraveni diskutovat o dané položce s personalistou.

 

Šestý:

Pro personalistu čas znamená peníze. Proto by váš životopis měl být sestavený ideálně na jednu až dvě stránky, pokud firma nepožaduje jinak (např. top management požaduje i více stran).

 

Sedmý:

Životopis by měl zaujmout nejen po stránce obsahové, ale neměly by se v něm vyskytovat ani žádné gramatické chyby, překlepy či slova v nářečí a slangu. Taktéž se vyhněte psaní zkratek, zejména těch, kterým by firma nemusela rozumět či nejsou běžně používané.

 

Osmý:

Životopis by měl být upravený i graficky. Životopis s barevnými nadpisy či podtržítky bude v kupce životopisů více vystupovat. Pokud se však nehlásíte na kreativní pozici či do reklamní agentury, grafika by měla být sice originální, ale decentního charakteru. Nepřežeňte to s množstvím grafických prvků, méně někdy znamená více.

 

Devátý:

Pokud hledáte inspiraci na internetu, najdete jí opravdu mnoho. Existuje spousta článků a vzorů, jak napsat nadstandardní životopis. Berte tyto články jako možnou inspiraci při tvorbě toho svého. Avšaknekopírujte je, personalisté tyto články a návody znají, setkávají se s nimi velmi často. Ukažte jim proto, že vy jste jiní a originální.

 

Desátý:

Na českém trhu práce je zpravidla součástí životopisu fotografie. Není nutné použít stejný formát jako na občanský průkaz či pas, můžete využít fotografii ze svého archivu, avšak pozor na retušované, umělecké či tematicky zaměřené fotografie. Fotografie by měla být opět decentní, ostrá, s možností rozpoznat vás ve chvíli, kdy personalista vystoupí ze dveří. Věnujte pozornost kontrastu mezi vaším oblečením a pozadím za vámi, nejvíce vystupovat by měl váš obličej. Není žádoucí posílat fotografii, na které je celá vaše postava. Rovněž nevkládejte fotografii do pozadí životopisu.

 

Jedenáctý:

Pište životopis tak, aby se líbil vám a byli jste s ním vy sami spokojeni. Pro jistotu jej ale před odesláním můžete zkonzultovat na specifických místech (personální agentury zaměřené na rozvoj), s personalistou ve vašem okolí, kamarády a známými. Nebo se můžete obrátit na Kariérní centrum MU,Poradenské centrum Mendelu či Poradenské centrum VUT.


Pavla Horáková, Kariérní centrum MU