Přečtěte si, jakých chyb se uchazeči o práci podle personalistů nejčastěji dopouštějí, abyste se jich sami vyvarovali.

 

1. Spoléháte jen na jeden zdroj

Denně projíždíte inzeráty na jobs.cz, ale jinam jste se ještě nepodívali? Ani ten největší pracovní server však není absolutně nejlepším místem pro hledání práce pro všechny. Třeba zrovna na vás čeká nabídka skvělého místa v příspěvku, který sdílel váš kamarád na Facebooku. O různých způsobech hledání prácejsme již psali.

 

2. Máte špatně napsaný životopis

Typicky plný nerelevantních věcí nebo naopak bez jakékoliv konkrétní informace, co jste na kterých pozicích dělali. Jsou to stokrát omílané poučky, a přesto je většina lidí nerespektuje. Jak se vyhnout základním chybám si přečtěte v článku 11 kroků pro napsání skvělého životopisu.

 

3. Hlásíte se na pozici, která vám vůbec nesedí

Pokud jste pracovali pro charitu, v neziskové poradně a zjevně máte velké sociální cítění, nehlaste se na místo exekutorského koncipienta. Pokud tento nesoulad nevidíte sami, personalista ho uvidí určitě.

 

4. Hlásíte se na pozice, které vlastně nechcete

“Máte zájem o tuto práci?”

“Vlastně ne.”

Tak zoufale sháníte práci, že jste rozeslali desítky životopisů na všechny strany a doufáte, jestli něco z toho náhodou nevyjde? Smažit hranolky ve fast foodu byste asi nechtěli, tak proč brát něco, o co vlastně nemáte zájem a co vás nebude bavit, jen proto, že je to “lepší práce”?

 

5. Nejste připraveni

“Co víte o naší firmě?”

“Nic.”

“Co si představujete, že budete na dané pozici dělat?”

“Netuším, to mi snad řeknete vy.”

Když nejste schopni připravit se ani na základní otázky u pracovního pohovoru, jak má personalista věřit, že se připravíte na důležité jednání s obchodním partnerem? Kromě znalostí o firmě a pozici byste měli být připraveni i na typické pohovorové otázky, kterým se budeme věnovat v jednom z příštích článků.

 

6. Bez omluvy nepřijdete na pohovor

Dostali jste jinou pracovní nabídku, měli jste kocovinu a nevylezli z postele nebo se vám na pohovor prostě nechtělo? V každém případě včas napište nebo lépe zavolejte a omluvte se, že nepřijdete, ať na vás zbytečně nečekají. Kromě toho, že si neslušným chováním navždy zavřete dveře do dané firmy, nikdy nevíte, kdy a kde se s tím personalistou potkáte příště nebo komu o vás bude vyprávět. Když opravdu nemůžete přijít, tak to nějak kulturně vysvětlete a zkuste požádat o náhradní termín. Pokud vám personalista nevyhoví, máte prostě smůlu.

 

7. Jste příliš sebevědomí

“Umím plynně anglicky, německy, francouzsky a italsky. S počítačem pracuju jako profesionální ajťák, umím skvěle řídit i velké týmy lidí a jsem nedostižný manažer.”

A je vám pětadvacet? To buď aspirujete na ředitele zeměkoule nebo trochu přeháníte. Stojte si za svými kompetencemi, ale prezentujte je úměrně svému věku a pracovním zkušenostem. Opačnou chybou ale je, pokud…

 

8. Jste příliš upřímní

“Řeknu vám to na rovinu, neumím vůbec anglicky a nemám žádné pořádné pracovní zkušenosti, ale jsem schopný se všechno doučit.”

Upřímnost je hezká věc, ale když za dveřmi čeká deset lidí, kteří mají úroveň C1 a už pracovali na obdobné pozici, zaměstnavatel na vás čekat nebude.

 

Markéta Bartoníčková