Ta práce je super, fakt bych ji bral. Životopis mám už od minulýho roku, rychle ho projedu, udělám pár drobnejch úprav a pošlu jim ho.

Jestli chcete zvýšit svoje šance na úspěch u výběrového řízení, přístup „pošlu, co mám po ruce“ se vám nemusí vyplatit. Životopis toho hodně zmůže, nepodceňujte ho. Než kliknete na „odeslat“, projděte si tento seznam. Třeba vám pomůže posunout se blíž k vysněné práci.

 

Životopis odpovídá inzerátu

Personalisté jsou občas jako roboti. Proskenují životopis, ověří si, jestli je v něm všechno, co požadovali v inzerátu, a pokud ne, CV putuje do koše.

Proto ve svém CV vždycky šikovně zdůrazněte, že splňujete všechny požadované předpoklady.

 

V životopise nejsou žádné chyby

Každý ví, že chybička se může vloudit vždycky. Tomu se v tomto případě zkuste vyhnout. Personalisté chyby těžko odpouští. Pokud odevzdáte životopis bez vad, názorně předvedete, že svoji prezentaci neberete na lehkou váhu.

Nezapomeňte – mezi chyby se počítají i špatně napsané pomlčky, malá/velká písmena apod.

 

Náš tip:

Využijte kamarádů (nebo ještě líp profesorů českého jazyka) a dejte jim životopis ke zkontrolování. Víc hlav víc ví. A zpětná vazba se hodí vždycky.

 

Použil jsem reprezentativní fotku

Fotka, kterou pro svůj životopis zvolíte, má velkou moc. Může vám získat plusové body – nebo vám uškodit.

 

Na fotce se nemračte.

Na fotce nemějte sluneční brýle.

Na fotce buďte dobře rozpoznatelní. Vyhněte se fotkám z dálky.

Žádné selfie – ty si schovejte pro svůj Instagram nebo Facebook.

Vhodně se oblečte - tak, jak chcete, aby vás zaměstnavatel vnímal.

Fotku vyberte podle pozice, na kterou se hlásíte – kreativní zaměstnání může mít zábavnou fotku, pozice úředníka vyžaduje seriózní foto atd.

Vytvořte si fotku speciálně pro CV. Nepoužívejte obrázky vyříznuté z hromadných fotografií – je to poznat, nevypadá to dobře a navíc jde ze špatně oříznuté fotky vyextrahovat originál.

 

Náš tip:

Určitě máte mezi svými známými nějakého poloprofesionálního fotografa. Domluvte se s ním, že mu budete stát modelem, a on vám vytvoří řadu fotek do zásoby. Hravých, usměvavých, vážných, uměleckých, praktických. Většinu z nich v budoucnu zužitkujete.

 

V životopise nejsou příliš osobní informace

Vaše vyznání, rodinný stav, věk, sexuální orientace či politické názory – to vše z životopisu vyškrtněte. Zbytečně zabírají drahocenný (a omezený) prostor v CVčku.

 

Je v něm jenom poslední dosažené vzdělání

V životopise se nemusíte rozepisovat o svém celoživotním průchodu studiem. Informace o nejaktuálnějších studijních úspěších stačí. Pokud máte bakaláře ze sociologie, personalista už nepotřebuje vědět, že jste vystudovali gymnázium.

Jedinou výjimkou je, pokud jste studovali školu se speciálním zaměřením, které by bylo relevantní pro danou pozici.

 

Životopis je přizpůsobený pozici, na niž se hlásím

Ne že by době univerzálních CV odzvonilo. Ta doba tu nikdy nebyla.

Univerzální životopis se vším všudy mějte archivovaný v počítači. Personalisty ale nezajímá 6 stránkový elaborát o vaší minulosti. Zajímá je 1 – 2 stránky, která jim řeknou, proč by měli vzít zrovna vás.

Proto ze svého univerzálního životopisu udělejte relevantní výtah. Spoléhejte na kvalitu, ne na kvantitu.

 

Informace jsou v CV správně seřazeny

Životopis si zaslouží určitý řád. Informace musí být seřazeny logicky – od těch nejaktuálnějších k méně aktuálním, od těch nejdůležitějším k méně důležitým.

Strukturu můžete přizpůsobit svým potřebám. Pokud vaše zaměstnání nikoho neoslní, možná se budete chtít pochlubit školou, kterou studujete. Jednoduše řečeno – to, co je „obdivuhodnější“ a relevantnější pro danou pozici, strategicky posuňte nahoru.

 

Struktura může vypadat například takto:

  1. Jméno a kontaktní údaje.
  2. Zaměstnání, praxe.
  3. Škola.
  4. Odborné dovednosti (na něž máte certifikát).
  5. Obecné dovednosti (práce s počítačem, řidičský průkaz apod.).
  6. Měkké dovednosti (jenom pokud můžete nějak doložit, jak jste je získali, např. “3  roky jsem vedl dětský kroužek”)
  7. Další informace.

 

Je srozumitelný a jasný

Jenom název minulé pozice nemusí stačit k tomu, aby personalista pochopil, v čem jste dobří. Občas není na škodu se rozepsat a zmínit, že jste byli „Marketingový manažer“ a měli jste na starosti „správu sociálních sítí, tvorbu newsletteru“, atd.

 

Vypadá dobře na pohled

Ničemu neuškodí, když se na váš životopis bude hezky dívat. Správnou grafickou úpravou můžete zdůraznit, co podle vás stojí za personalistovu pozornost.

Nebojte se tučného písma, vytvořte zajímavou strukturu, správně odsazujte odstavce a můžete si pohrát i s barvami (ale opatrně! Životopis nemá připomínat omalovánky!)