Jste vzdělaní, chytří, schopní, zkušení a máte super životopis i motivační dopis? Výborně, ale když se personalistovi sejde několik desítek prakticky totožných životopisů od prakticky totožných absolventů, vaše šance na získání vysněného místa se značně snižuje. Proto není na škodu jít svému štěstí naproti a pomocí docela jednoduchých triků zařídit, aby vás nějaká firma chtěla ještě předtím, než sami vůbec začnete práci seriózně hledat.

 

 

Buďte vidět na internetu

Kde vás personalista bude hledat? Na internetu. Nejen na LinkedInu, ale obecně na Googlu. tak se snažte, ať vás snadno najde. Pokud máte k tématu svého zájmu co říct, blogujte. Blogování není jen pro digitální hipstery, dobře psát může i geolog. Pokud budou vaše texty přínosné, věřte, že si vás záhy nějaký zaměstnavatel najde. Pokud budete navíc psát anglicky, máte rovnou otevřené dveře do světa.

 

Pozor na prezentaci na sociálních sítích

Když už personalista na tom internetu jednou bude, pravděpodobně zabrousí i na váš Facebook či Twitter. Tabu nejen na sociálních sítích jsou opilecké fotky z party, ale třeba i vulgární a urážlivé příspěvky nebo příspěvky plné chyb. Nejlepší samozřejmě je nic takového vůbec nesdílet, případně mít nastavené soukromí tak, že vše uvidí jen vaši přátelé. Na druhou stranu vám může pomoci, pokud máte kvalitní veřejné příspěvky související s vaším oborem, protože tím přesvědčivě dáte najevo zájem.

 

Napište skvělou diplomku

Pozdější uplatnění v praxi je jedním z hlavních důvodů, proč si jako téma diplomové práce vybrat něco praktického a aktuálního. Když se vám práce povede, zjištěné výsledky budou pro nějakou firmu užitečné nebo ukážete, že jste odborník na dané téma, nějaký zaměstnavatel po vás rád skočí.

 

Choďte na konference

Konferencí, veletrhů, seminářů či workshopů jsou mraky a spousty z nich jsou pro účastníky zdarma. Seznámíte se s podobně zaměřenými lidmi, se kterými můžete sdílet své nápady, a třeba někoho zaujmete natolik, že s vámi bude chtít vážně spolupracovat.

 

Vytvořte si síť relevantních kontaktů

Mít partu kamarádů, se kterou si obden bezvadně pokecáte v hospodě, jak hrála Sparta, nebo u kávičky proberete, kde zrovna mají slevy, je fajn, ale kariérně vás to moc neposune. Naopak schopní známí z vašeho oboru vás mohou doporučit zase svým známým, kteří hledají nové zaměstnance.

 

Prezentujte se, kde to jde

Udělejte si jméno už na vysoké škole, ať si vás co nejvíce vyučujících a spolužáků zapamatuje jako “toho chytrého, schopného a aktivního kluka/holku, co se věnuje tomu a tomu”. Přispívejte do relevantních diskuzí, pište články pro seriózní portály, zapojte se do činnosti zájmových spolků, aktivně vystupujte na seminářích, ptejte se, ať jste vidět a lidé vás znají.

 

Buďte zkrátka dobří v tom, co děláte

Když nabízíte kvalitní služby, vaše jméno se rychle šíří a ústní reklama je nejlepší ze všech. Je skvělý pocit, když se s někým seznámíte a on řekne: “O vás už jsem slyšel od kolegy, moc chválil váš předchozí projekt.”

 

Originalitě se meze nekladou

Pokud máte potenciálnímu zaměstnavateli fakt co nabídnout, zkuste si třeba zaplatit reklamu na Googlu, aby nějakému manažerovi při googlení “jak na marketing” vyskočila vaše prezentace s hláškou, ať už nic nehledá, že právě natrefil na toho nejlepšího markeťáka. Nebo udělejte podobný fígl jako slečna Lada. Čím kreativnější budete, tím máte větší šanci zaujmout a vystoupit z davu.

 

Markéta Bartoníčková,