Životopis. Má ho téměř každý a pokud ho ještě vy nemáte, tak byste to měli změnit. Svůj vlastní životopis neboli CV totiž nebudete potřebovat až po promocích. Ale i v případě, že budete během studia shánět nejrůznější praxe, stáže a poloviční úvazky. Jak může vypadat i váš životopis se dočtete právě v tomto článku. Najdete zde tipy, které vám pomůžou ho kvalitně připravit.

Zvolte si vhodnou strukturu

Nejprve se zamyslete nad strukturou svého CV a nezapomeňte na to, že jeho délka by neměla přesáhnout dvě A4. (Pokud firma výslovně nepožaduje jiný rozsah.)

Třeba takto:

  1. Jméno a kontaktní údaje
  2. Zaměstnání, praxe
  3. Škola
  4. Odborné dovednosti (na něž máte certifikát)
  5. Obecné dovednosti (práce s počítačem, řidičský průkaz apod.)
  6. Soft skills (doložte, jak jste je získali, např. Dva roky jsem vedl dětský kroužek)
  7. Další informace

Nebojte se hledat inspiraci na internetu. Kromě hromady jiných článků můžete využít další informace v rámci veletržního online kurzu, který zpřístupníme všem registrovaným na Veletrh JobChallenge v půlce září. V něm je věnována celá kapitola právě problematice životopisu. Ať už se rozhodnete využít jako múzu cokoli, rozhodně nic ze zdrojů nekopírujte. Personalisté internetové články a návody znají, proto je stejným CV určitě neoslníte. Naopak můžete jejich znalostí využít a prostřednictvím svého životopisu jim ukázat, že vy jste jiní a originální.

Oslňte tím, co umíte

Zapřemýšlejte nad svou dosavadní praxí, pracovními zkušenostmi a rozhodněte, které jsou relevantní (souvisí s pozicí, na kterou se hlásíte, nebo v rámci přihlášky na stáž souvisí se zaměřením oddělení, kde chcete získávat zkušenosti).

Pokud zatím žádné relevantní zkušenosti nemáte, uveďte alespoň ty, které vás naučily něco nového, např. cizí jazyk, práci v týmu atd. Díky tomu zástupci firmy uvidí, že už máte nějaké pracovní návyky.

U zkušeností vždy uvádějte tvrdá data (kdy, kde, co, jak dlouho) a to chronologicky od současné doby až po první pozici. Stejné by to mělo být u vzdělání, kurzů apod. U vzdělání stačí uvést VŠ, střední školu zmiňte pouze v případě, že její zaměření souvisí s oborem, ve kterém chcete pracovat a její studium vám tak může při výběrovém řízení pomoci.

Nezapomeňte na to, že čím konkrétnější v popisu budete, tím bude i životopis věrohodnější. Detaily a fakta o jednotlivých pozicích či kurzech ukazují, že víte, o čem píšete a nic si nevymýšlíte ani nepřikrášlujete.

Pozor na 2 G – gramatiku a grafiku

Životopis je vaším prostředníkem, jak zaujmout personalisty. Proto by měl být nejen plný zajímavých informací, ale také spisovného jazyka a žádných chyb. Při jeho psaní se vyhněte i různým zkratkám, kterým by ostatní nemuseli rozumět.

Kromě stylistické a gramatické úpravy neopomeňte ani tu grafickou. Nebojte se užívat v nadpisech tučné písmo a barvy. Pokud se ale nehlásíte vyloženě na kreativní pozici grafika by měla být sice originální, ale decentní. Nepřežeňte to s množstvím grafických prvků, méně někdy znamená více.

Poslední položka, kterou byste neměli podcenit, je výběr správné fotografie. Není nutné mít na CV stejnou jako na občanském průkazu či pasu, můžete využít fotografii ze svého archivu, ale pozor na přehnané retuše, umělecké či tematicky zaměřené fotografie. Fotka by měla být profesionální, ostrá a aktuální. Při výběru věnujte pozornost kontrastu mezi vámi a pozadím, nejvíce vystupovat by měl váš obličej. Ten je to hlavní, proto se nehodí fotka celé postavy, ani takové, na které máte sluneční brýle.

Na co nezapomenout?

Na závěr si životopis ještě jednou projděte a zkontrolujte si, že firmě poskytujete o sobě jen takové informace, které chcete, aby věděla. Pokud si nejste jistí s gramatikou, radši se obraťte na někoho, komu nedělá problém. Není nic horšího, než skončit na hromádce nevyhovujících kandidátů kvůli hrubkám.

Jestli chcete mít 100% jistotu, že máte CV v pořádku, můžete se obrátit na kariérní centrum na své univerzitě, např. na Kariérní centrum MU, Poradenské centrum Mendelu či Poradenské centrum VUT.

A na závěr...

Pak už vám stačí svůj životopis nahrát na tento veletržní web. A proč? Protože díky tomu získáte náskok před ostatními, kteří to neudělají a firmy nijak před veletrhem nezaujmou. Tak se nezapomeňte registrovat!