Elevator pitch: mocný nástroj sebeprezentace

19. 7. 2023

Bez popisku

Nikdy nebylo tak důležité udělat dobrý první dojem jako v současném rychlém a konkurenčním obchodním prostředí. Ať už jste podnikatel, který hledá investory, uchazeč o zaměstnání, který usiluje o vysněnou pozici, nebo profesionál, který chce rozšířit své kontakty, schopnost stručně a přesvědčivě sdělit své myšlenky je naprosto zásadní. Zde přichází ke slovu "elevator pitch" - mocný nástroj, který může otevřít dveře a vydláždit cestu k úspěchu.

 Co je to "elevator pitch"?

Představte si, že se ocitnete ve výtahu s potenciálním investorem, klíčovým rozhodovatelem nebo někým, kdo by mohl významně ovlivnit vaši kariéru. Máte jen několik pater (obvykle 30 sekund až 2 minuty) na to, abyste udělali trvalý dojem a zaujali dotyčného natolik, že se o vás a vašem podniku bude chtít dozvědět více. Tomuto stručnému, přesvědčivému a nezapomenutelnému představení říkáme "elevator pitch".

Elevator pitch není univerzální monolog, ale spíše individuální, přesvědčivé shrnutí toho, kdo jste, co děláte a co přinášíte. Měl by být vytvořen tak, aby odpovídal vašim konkrétním cílům a cílové skupině, a přizpůsoben, aby zanechal trvalý dojem za omezený čas, který máte k dispozici.

Zásady pro tvorbu elevator pitch

Při tvorbě elevator pitche je dobré držet se určitých základních zásad. A jaké to jsou?

Jasnost: Buďte jasní a přímočaří. Vyvarujte se používání žargonu nebo složitých odborných výrazů, které by mohly posluchače zmást. Snažte se své sdělení sdělit stručně a laicky.

Jedinečnost aká unique selling proposition: Zdůrazněte, čím se odlišujete od konkurence. Ukažte argumenty a důvody, proč je váš přístup odlišný a lepší. Jasně formulujte hodnotu, kterou přinášíte/nabízíte. Vysvětlete, jak řeší konkrétní problém nebo naplňuje potřebu na trhu.

Vášeň: Pokuste se ukázat své nadšení a vášeň pro to, co děláte. Nadšení je nakažlivé a může na vaše publikum zanechat trvalý dojem.

Zaměření na publikum: Přizpůsobte svou prezentaci zájmům a potřebám publika. Zvažte, co je pro ně nejdůležitější a jak vaše nabídka odpovídá jejich cílům. Vytvořte si několik variant elevator pitche a použijte ten nejvhodnější pro dané publikum.

Výzva k akci: V závěru své prezentace uveďte jasnou výzvu k akci. Ať už jde o výměnu kontaktních údajů, naplánování schůzky nebo žádost o zpětnou vazbu, je zapotřebí naplánovat další kroky.

Sepište si to: Pro začátek je dobré si celý projev od začátku do konce sepsat a předchystat si tak flow elevator pitche. Nicméně nedoporučujeme učit se pak text nazpaměť a úplně vypustit prostor pro improvizaci a nutnost změn s ohledem na okolnosti.

Cvičení dělá mistra: Nacvičujte, dokud se váš elevator pitch nestane vaší druhou přirozeností. Cvičte před zrcadlem, s přáteli nebo kolegy a zdokonalujte ho na základě jejich zpětné vazby. Pomoc dalších lidí není nikdy od věci, často jsou schopni všimnout si nedostatku, který sami přehlédneme.

Přijďte připraveni s dalšími materiály: Když přednášíte svůj elevator pitch, buďte připraveni poskytnout druhé straně to, co potřebuje k navázání konverzace. Ať už se jedná o vizitku, CV či portfolio, mějte s sebou vše, co byste mohli potřebovat.

 Step-by-step: jak na to

Identifikujte svůj cíl
Začněte tím, že se zamyslíte nad cílem svého pitche. Chcete jednoduchým a poutavým projevem vysvětlit, co studujete a jakou pracovní nabídku hledáte? Nebo chcete najít firmu, která bude partnerem pro Váš nově vznikající projekt?

Vysvětlete, kdo jste
Začněte elevator pitch představení sama sebe a toho co děláte/studujete/čím se zabýváte. Až začnete tvořit Váš elevator pitch, položte si tuto otázku: Co chcete, aby si o vás posluchači zapamatovali nejvíce?

Ukažte, jak můžete organizaci přinést přidanou hodnotu
Zdůrazněte, co je Váš unique selling proposition a co můžete druhým nabídnout. Můžete také vyzdvihnout své úspěchy či silné stránky, které Vás odlišují od ostatních.

Představte svůj cíl
Nezapomeňte říci, co hledáte. Mezi možné cíle může patřit například "pozice v účetnictví" nebo "příležitost uplatnit své prodejní dovednosti na novém trhu" nebo "přestěhovat se do Prahy za prací ve vystudovaném oboru".

Interagujte s druhou stranou
Za tímto účelem si připravte otevřené otázky (otázky, na které nelze odpovědět "ano" nebo "ne") a zapojte je do rozhovoru. Ujistěte se, že jste schopni odpovědět i na otázky, které by Vám mohla položit druhá strana.

Jedna minuta
'Svůj elevator pitch zkraťte a snažte se sdělit své poselství do 60 vteřin.

 Co (ne)dělat

Nemluvte příliš rychle
Minuta je poměrně krátký čas na sdělení důležitých informací. Nesnažte se však přidat obsah výrazným zrychlením řeči. Tím posluchačům pouze ztížíte vstřebání vašeho sdělení a může se stát, že si následně z vašeho elevator pitche neodnesou vůbec nic.

Vyvarujte se rozvláčnosti
Možné rozvláčnění je jedním z důvodů, proč je dobré elevator pitch předem trénovat. Nechcete to sice přehánět s nácvikem a následně působit strnule, ale také není ideální mít ve své řeči nesoustředěné nebo nejasné věty nebo se dostat mimo téma. Dejte také osobě, se kterou mluvíte, příležitost, aby vás přerušila nebo reagovala.

Nemračte se a nemluvte monotónně
Zde je jedna z nevýhod nácviku: můžete se skrze něj více soustředit na zapamatování si přesných slov, která chcete použít, a méně na to, jak je předáváte prostřednictvím řeči těla a tónu hlasu. Soustřeďte se tedy také na formu svého projevu a udržujte si vysokou úroveň energičnosti, sebevědomí a nadšení.

Neblábolte 
Pokud vám dojdou slova, položte zaměstnavateli otázku, například: "Je ještě něco, co byste o mně chtěl vědět?" nebo "Chtěl byste, abych o svých zkušenostech řekl více?".

Příklad

Na závěr připojujeme ukázku možného elevator pitche, který lze využít například na JobChallenge.

Dobrý den, jmenuji se Jana a jsem čerstvou absolventkou MUNI s bakalářským titulem z marketingu. Jako amatérská spisovatelka beletrie pevně věřím v kreativní vyprávění příběhů. Ve své bakalářské práci jsem zjistila, že marketingové kampaně zaměřené na vyprávění jsou až o 55 % zapamatovatelnější než ty, které jsou založeny na propagaci výhod. Říká se, že vlastnosti informují, ale výhody prodávají. Myslím, že příběhy prodávají ještě lépe. Ráda bych uplatnila své dovednosti v oblasti vyprávění příběhů pro marketing jako stážista pro vývoj digitálního obsahu ve vaší společnosti a přispěla k vašemu růstu. Jaké jsou vaše současné největší výzvy v oblasti tvorby digitálního obsahu?


Více článků

Přehled všech článků

Používáte starou verzi internetového prohlížeče. Doporučujeme aktualizovat Váš prohlížeč na nejnovější verzi.

Další info